Een methode om de omgeving in kaart te brengen is de DESTEP-analyse. Binnen deze analyse worden alle macrofactoren, die invloed kunnen hebben op een organisatie, omschreven.
DESTEP-Analyse
Demografisch
Het kenmerk van de Amerikaanse bevolking die geïnteresseerd zijn in auto`s is dat Amerikaanse auto`s altijd erg exclusief zijn geweest. Amerikanen hebben een geheel eigen beeld over auto`s en de beleving van het merk.
Economisch
Als gevolg van de economische recessie zijn de grondstofprijzen enorm toegenomen in veel landen. De stijging van de grondstoffen dwarsboomt de economische groei op deze manier. De auto industrie heeft hier ook aanzienlijk last van omdat door de economische recessie minder te besteden hebben, ook aan auto`s. Door de stijgende grondstof prijzen worden auto`s juist duurder. Het gebruik van auto`s wordt ook duurder want als gevolg van de stijgende grondstofprijzen nemen ook de brandstofprijzen toe.
Sociaal-cultureel
De bevolking in Amerika is door de opkomst van internet wereldwijd gaan communiceren met de andere continenten en andere landen. De wereld wordt een groot dorp door telecommunicatie.
Technologisch
Technologieën worden steeds geavanceerder en mede door het stijgende IQ van mensen de afgelopen decennia. Door de betere technologie kunnen auto`s sneller ontwikkeld worden en geanalyseerd worden. Het voordeel hier van is dat er steeds sneller, meer nieuwe auto`s ontwikkelt op de markt gezet kunnen worden. Daarbij zijn de digitale communicatie technieken ook een belangrijke ontwikkeling.
Ecologisch
Als gevolg van de nieuwsgierigheid van mensen zijn landschappen totaal veranderd en zijn grondstoffen volledig uitgeput. Naar aanleiding van de omgevingsveranderingen moeten mensen zich verplaatsen. Door het verplaatsen moeten mensen zich aanpassen en gaan mensen opzoek naar nieuwe mogelijkheden om te overleven. Een manier om te overleven is het zoeken naar energie.
Politiek-juridisch
Door de gesloten importmarkt (Jones Act) zijn er binnen Amerika weinig verschillende merken auto`s verkrijgbaar. Het is daarom ook gemakkelijk te zien wie de grote spelers zijn binnen de bestaande markt en wat hun activiteiten zijn.
Conclusie
Kansen Bedreigingen
Alternatieve energieën | Stijging van Benzineprijs |
Wereldwijde communicatie | Groei van concurrenten |
Ontwikkeling nieuwe type voertuigen | Stijgende kosten van materiaal (bijv. Staal) |