Missie en visie
Missie
De huidige missie van General Motors luidt als volgt: ‘het verbeteren van het marktaandeel, de opbrengsten, het merk, de mensen en de kostenreductie door gebruik te maken van een globale strategie.
De huidige missie van General Motors luidt als volgt: ‘het verbeteren van het marktaandeel, de opbrengsten, het merk, de mensen en de kostenreductie door gebruik te maken van een globale strategie.
Visie
De visie van General Motors luidt als volgt: GM’s visie is om leider te worden op het gebied van transport producten en services die hiermee samenhangen. GM zal enthousiasme van de klanten verkrijgen door integer te zijn, samen te werken met de klant en constant te blijven innoveren.
De visie van General Motors luidt als volgt: GM’s visie is om leider te worden op het gebied van transport producten en services die hiermee samenhangen. GM zal enthousiasme van de klanten verkrijgen door integer te zijn, samen te werken met de klant en constant te blijven innoveren.
Zeven S’en model van McKinsey
Voormalig McKinsey medewerkers Richard Pascale, Tom Peters en Robert Waterman hebben het 7 S`en model ontworpen. Ze hebben dit systeem gemaakt om de prestaties en de kwaliteit van de organisatie te kunnen meten. Het 7 s`en model bestaat uit drie strategische punten; strategie, systemen en procedures en vier relatieve factoren; stijl, significantie gemeenschappelijke waarden, sleutelvaardigheden en staf. De in totaal zeven factoren worden hieronder met betrekking tot het merk Chevrolet uit een gezet.
Strategie
Bij het formuleren van een strategie is er gekeken naar de waardestrategieën van Treacy & Wiersema. De strategie die het bedrijf General Motors voor Chevrolet hanteert is de ‘product leadership strategie’ van Treacy & Wiersema. Productleiderschap is het ontwikkelen van innovatieve en waarde toevoegende producten. De kwaliteit van de ‘chevys’ staan centraal bij de marketingcommunicatie uitingen van Chevrolet. Ontwikkelen van innovatieve auto’s is het uitgangspunt van General Motors. Bij het merk Chevrolet is het van belang om innovatie uit te stralen. Dit probeert Chevrolet ook door te werken in haar marketingcampagnes.
Bij het formuleren van een strategie is er gekeken naar de waardestrategieën van Treacy & Wiersema. De strategie die het bedrijf General Motors voor Chevrolet hanteert is de ‘product leadership strategie’ van Treacy & Wiersema. Productleiderschap is het ontwikkelen van innovatieve en waarde toevoegende producten. De kwaliteit van de ‘chevys’ staan centraal bij de marketingcommunicatie uitingen van Chevrolet. Ontwikkelen van innovatieve auto’s is het uitgangspunt van General Motors. Bij het merk Chevrolet is het van belang om innovatie uit te stralen. Dit probeert Chevrolet ook door te werken in haar marketingcampagnes.
Systemen en procedures
Goede communicatie binnen een bedrijf is één van de belangrijkste punten om tot een succesvol bedrijf te komen. Als er niet gecommuniceerd wordt, loopt de dagelijkse gang van zaken minder soepel dan wanneer er veelvuldig contact is tussen verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Het contact tussen General Motors en Chevrolet verloopt echter niet altijd even soepel. Deze communicatie moet optimaal zijn om de een leiderschapspositie in markt terug te krijgen.
Goede communicatie binnen een bedrijf is één van de belangrijkste punten om tot een succesvol bedrijf te komen. Als er niet gecommuniceerd wordt, loopt de dagelijkse gang van zaken minder soepel dan wanneer er veelvuldig contact is tussen verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Het contact tussen General Motors en Chevrolet verloopt echter niet altijd even soepel. Deze communicatie moet optimaal zijn om de een leiderschapspositie in markt terug te krijgen.
Structuur
Chevrolet is een onderdeel van de overkoepelende organisatie, General Motors. General Motors heeft meerdere automerken in zijn portfolio. Ondanks dat Chevrolet in het portfolio zit van General Motors, heeft het wel een eigen bedrijfsvoering en structuur. De organisatiestructuur bij Chevrolet is op basis van een staforganisatie. Boven de staforganisatie van Chevrolet zit vervolgens de organisatiestructuur van General Motors. Chevrolet is dus verplicht om verantwoording af te leggen aan General Motors.
Chevrolet is een onderdeel van de overkoepelende organisatie, General Motors. General Motors heeft meerdere automerken in zijn portfolio. Ondanks dat Chevrolet in het portfolio zit van General Motors, heeft het wel een eigen bedrijfsvoering en structuur. De organisatiestructuur bij Chevrolet is op basis van een staforganisatie. Boven de staforganisatie van Chevrolet zit vervolgens de organisatiestructuur van General Motors. Chevrolet is dus verplicht om verantwoording af te leggen aan General Motors.
Stijl van het management
De bedrijfscultuur van Chevrolet is kenmerkend voor een Amerikaans bedrijf. De medewerker op de vloer moeten uitvoeren wat er in ‘de top’ wordt besloten. Dit is de ‘Human-relations’ benadering. Hierin wordt de werknemer gezien als een ‘menselijk wezen’ met eigen gevoelens en gedachten die door het management voordurend in de goede richting moeten worden gestuurd. Hier is dus zowel de ‘zachte’ als de ‘harde’ kant van HRM terug te vinden. Oftewel aandacht voor de werknemers als verhoging van de productiviteit.
De bedrijfscultuur van Chevrolet is kenmerkend voor een Amerikaans bedrijf. De medewerker op de vloer moeten uitvoeren wat er in ‘de top’ wordt besloten. Dit is de ‘Human-relations’ benadering. Hierin wordt de werknemer gezien als een ‘menselijk wezen’ met eigen gevoelens en gedachten die door het management voordurend in de goede richting moeten worden gestuurd. Hier is dus zowel de ‘zachte’ als de ‘harde’ kant van HRM terug te vinden. Oftewel aandacht voor de werknemers als verhoging van de productiviteit.
Sleutelvaardigheden
Via het ‘businessmodel van Osterwalder’ is inzicht verkregen in de manier waarop waarde wordt gecreëerd vanuit het klantperspectief. In dit model is per handeling te zien hoe er waarde wordt gecreëerd door Chevrolet.
Via het ‘businessmodel van Osterwalder’ is inzicht verkregen in de manier waarop waarde wordt gecreëerd vanuit het klantperspectief. In dit model is per handeling te zien hoe er waarde wordt gecreëerd door Chevrolet.
* Value propositions: Transport aan de klant bieden waarmee betrouwbaar van A naar B kan worden gereden.
* Target customer: Chevrolet wil voor iedere klant een type auto bieden waarbij hij of zij zich vertrouwd voelt.
* Distribution channels: Chevrolet maakt gebruik van meerdere fabrieken in binnen- en buitenland, hierdoor proberen zij de transportkosten zo laag mogelijk te houden.
* Customer relationships: Chevrolet probeert steeds meer interactie met de klant te krijgen door aanwezigheid op Facebook en Twitter.
* Value configurations: Vervoer is er om van A naar B te komen, hier wil Chevrolet in uitblinken.
* Core capabilities: De consumenten een betrouwbaar vervoersmiddelen aanbieden.
* Partner network: Chevrolet maakt geen gebruik van partner networks, wel is men actief in de racerij. Op deze manier proberen zij ook een ander publiek bekend te maken met Chevy.
* Cost structure: De kostenstructuur is vooral opgebouwd uit productiekosten.
* Target customer: Chevrolet wil voor iedere klant een type auto bieden waarbij hij of zij zich vertrouwd voelt.
* Distribution channels: Chevrolet maakt gebruik van meerdere fabrieken in binnen- en buitenland, hierdoor proberen zij de transportkosten zo laag mogelijk te houden.
* Customer relationships: Chevrolet probeert steeds meer interactie met de klant te krijgen door aanwezigheid op Facebook en Twitter.
* Value configurations: Vervoer is er om van A naar B te komen, hier wil Chevrolet in uitblinken.
* Core capabilities: De consumenten een betrouwbaar vervoersmiddelen aanbieden.
* Partner network: Chevrolet maakt geen gebruik van partner networks, wel is men actief in de racerij. Op deze manier proberen zij ook een ander publiek bekend te maken met Chevy.
* Cost structure: De kostenstructuur is vooral opgebouwd uit productiekosten.
* Revenue model: Het verdienmodel van Chevrolet is gebaseerd op de verkoop van voertuigen van de gehele firma General Motors.
Staf
Het personeelsbeleid is ook gericht op de X en Y theorie van Douglas Mcgregor. Het personeel van Chevrolet wil van nature graag werken en zichzelf onder controle kunnen houden. Het personeel wordt uiteraard gemotiveerd door de dollars, want de inspraak die het personeel heeft is erg laag te noemen. Chevrolet is nog wat klassiek qua werk betreft kijkend naar de productiemedewerkers, voor de kantoormedewerkers geldt eigenlijk iets anders, daar is sprake van het nieuwe werken. Het Nieuwe Werken is een andere manier van werken en samenwerken, ondersteund door de laatste technologie. In het Nieuwe Werken gaan mensen en organisaties flexibeler om met arbeidstijd en werkomgeving. Hierdoor voelen mensen zich prettiger. En wordt de organisatie productiever
Het personeelsbeleid is ook gericht op de X en Y theorie van Douglas Mcgregor. Het personeel van Chevrolet wil van nature graag werken en zichzelf onder controle kunnen houden. Het personeel wordt uiteraard gemotiveerd door de dollars, want de inspraak die het personeel heeft is erg laag te noemen. Chevrolet is nog wat klassiek qua werk betreft kijkend naar de productiemedewerkers, voor de kantoormedewerkers geldt eigenlijk iets anders, daar is sprake van het nieuwe werken. Het Nieuwe Werken is een andere manier van werken en samenwerken, ondersteund door de laatste technologie. In het Nieuwe Werken gaan mensen en organisaties flexibeler om met arbeidstijd en werkomgeving. Hierdoor voelen mensen zich prettiger. En wordt de organisatie productiever
Significante waarden
Vanuit de organisatie worden de volgende vaardigheden ervaren als significant. Onderstaand de waarden die Chevrolet onderscheidt van de concurrentie.
Vanuit de organisatie worden de volgende vaardigheden ervaren als significant. Onderstaand de waarden die Chevrolet onderscheidt van de concurrentie.
- Kennis
- Service
- Mentaliteit
- Focus op Amerika
Het management is de motor van Chevrolet, alle waarden zijn aan het General Motors gerelateerd. Het is dus belangrijk het personeel te koesteren.
Conclusies Intern
Sterkten Zwakten
- Sterk moederbedrijf | - Teruglopende winstcijfers |
- Wereldwijde ervaring | - Afhankelijk van de Amerikaanse markt |
- Klant financiering programma | - Communicatie met de klant |