Jonge ingenieur
Louis Chevrolet werd in 1878 geboren in La Chaux-de-Fonds, in Zwitserland. Als zoon van een klokkenmaker erft hij de liefde voor techniek van zijn vader. Als kleine jongen haalt hij altijd alles uit elkaar om te kunnen begrijpen hoe dingen werken en hoe ze verbeterd kunnen worden.
Hij ontdekt zijn tweede grote liefde, snelheid, als hij op zijn elfde bij een fietsenmaker gaat werken. Net als zo veel kinderen zal Louis nooit vergeten hoe het voelt om voor de eerste keer snel van een heuvel af te rijden. Maar, anders dan de meesten van ons, probeert hij manieren te bedenken om fietsen nog sneller te maken.
Louis bouwt een aantal fietsen. Het prijzengeld dat hij daarmee wint gebruikt hij om bij te dragen aan het levensonderhoud van zijn zes broers en zussen.
Dan, rond 1896, bezoekt de Amerikaanse vastgoedmagnaat Vanderbilt de winkel om zijn gemotoriseerde driewieler te laten repareren. Louis maakt de driewieler en hij maakt bovendien indruk op Vanderbilt, die hem aanmoedigt om zijn geluk in Amerika te komen beproeven.
Supercoureur
In 1901 verhuist Louis naar New York en krijgt een baan als technicus en ontwerper bij Dion-Bouton, ’s werelds grootste autofabrikant.
Louis’ liefde voor auto’s neemt twee vormen aan: ontwerpen en racen.
In 1905 wint hij zijn eerste grote autorace, waarbij hij een nieuw landelijk record vestigt door binnen 52,8 seconden een mijl af te leggen. In hetzelfde jaar begint hij aan een vijftien jaar durende triomftocht langs de Amerikaanse racebanen, wat hem tot een internationale superster maakt.
In 1911, besluit Louis zijn roem te gebruiken om zijn eigen autofabriek te beginnen. Samen met Billy Durant, eigenaar van de General Company of New Jersey (later General Motors), richt hij de Chevrolet Motor Car Company op. Op 3 november 1911 is de Chevrolet Motor Car Company een feit.
Een bedrijf opbouwen
Louis heeft nu de kans om de auto's te ontwerpen waar hij altijd al van gedroomd heeft.
Hij wil auto’s ontwerpen met een betere techniek, die betrouwbaarder zijn dan alle andere auto's op de weg. Bovendien wil hij ze maken voor een prijs die voor de meeste mensen betaalbaar is.
Chevrolet wordt een groot succes en stoot zelfs Fords Model T van de eerste plaats als best verkochte auto.
Tegenwoordig wordt Louis niet zozeer herinnerd als autocoureur, maar is zijn bedrijf wel wereldberoemd geworden. Wij bij Chevrolet zijn trots op onze roots en we zullen altijd vasthouden aan Louis’ principes: de allerbeste auto's bouwen voor de allerbeste prijs.