De SWOT-analyse is als onderdeel van de strategische analyse een klein onderdeel. De SWOT-Analyse is echter wel erg belang omdat de analyse de interne organisatie en externe omgeving samenvat. De punten die in een SWOT-analyse worden genoemd zijn intern gezien de sterkten en zwakten van een organisatie en extern gezien de kansen en bedreigingen vanuit de omgeving.
Sterk | Kans |
- Sterk moederbedrijf - Wereldwijde ervaring - Klant financiering programma | - Alternatieve energieën - Wereldwijde communicatie - Ontwikkeling nieuwe type voertuigen |
Zwak | Bedreiging |
- Teruglopende winstcijfers - Afhankelijk van de Amerikaanse markt - Communicatie met de klant | - Stijging van Benzineprijs - Groei van concurrenten - Stijgende kosten van materiaal (bijv. Staal) |
Sterktes
1. Sterk Moederbedrijf
Het moederbedrijf van Chevrolet, General Motors, is ondanks het dalende marktaandeel nog steeds een toonaangevend bedrijf in de (auto) wereld. Het portfolio van GM bestaat uit o.a. Chevrolet, GMC, Cadillac, Buick, Pontiac, Saturn, en Hummer. In Amerika bezit General Motors een marktaandeel van 26%, ondanks groeiende concurrentie van Chinese concurrenten. Het sterke moederbedrijf kan invloed hebben op de marketing campagne omdat er gepromoot kan worden via een high-budget-route.
Het moederbedrijf van Chevrolet, General Motors, is ondanks het dalende marktaandeel nog steeds een toonaangevend bedrijf in de (auto) wereld. Het portfolio van GM bestaat uit o.a. Chevrolet, GMC, Cadillac, Buick, Pontiac, Saturn, en Hummer. In Amerika bezit General Motors een marktaandeel van 26%, ondanks groeiende concurrentie van Chinese concurrenten. Het sterke moederbedrijf kan invloed hebben op de marketing campagne omdat er gepromoot kan worden via een high-budget-route.
2. Wereldwijde ervaring
General Motors is al meer dan honderd jaar (opgericht in 1908) een wereldwijd bedrijf. Het grootste gedeelte van deze tijd zijn zij ook leider geweest op het gebied van auto verkopen. Chevrolet zou hiervan kunnen profiteren door gebruikt te maken van de expertise van het moederbedrijf.
General Motors is al meer dan honderd jaar (opgericht in 1908) een wereldwijd bedrijf. Het grootste gedeelte van deze tijd zijn zij ook leider geweest op het gebied van auto verkopen. Chevrolet zou hiervan kunnen profiteren door gebruikt te maken van de expertise van het moederbedrijf.
3. Klant financiering programma
Sinds het bestaan van General Motors is gebleken dat zij het bedrijf zijn met de meest betrouwbare inkomstenbron. Dit houdt in dat het voor investeerders een zeer aantrekkelijk bedrijf is.
Sinds het bestaan van General Motors is gebleken dat zij het bedrijf zijn met de meest betrouwbare inkomstenbron. Dit houdt in dat het voor investeerders een zeer aantrekkelijk bedrijf is.
Zwaktes
1. Teruglopende winstcijfers
Chevrolet heeft door de verliezen van het moederbedrijf moeite om overeind te blijven. De winstmarge lag op 1.5% en de return-on-equity is tot onder de 10% belandt. Dit komt het imago bij de aandeelhouders uiteraard ook niet ten goede. De lage winst marge is mede te danken aan de gerichte marketingstrategieën van de concurrenten.
3. Afhankelijk van de Amerikaanse markt
Chevrolet is te afhankelijk van de Amerikaanse markt geworden. De concurrentie in Amerika is te hevig voor Chevrolet om zich alleen op één land/segment te focussen. De concurrentie heeft zich al gemengd in verschillende vormen van digitale communicatie.
Chevrolet heeft door de verliezen van het moederbedrijf moeite om overeind te blijven. De winstmarge lag op 1.5% en de return-on-equity is tot onder de 10% belandt. Dit komt het imago bij de aandeelhouders uiteraard ook niet ten goede. De lage winst marge is mede te danken aan de gerichte marketingstrategieën van de concurrenten.
3. Afhankelijk van de Amerikaanse markt
Chevrolet is te afhankelijk van de Amerikaanse markt geworden. De concurrentie in Amerika is te hevig voor Chevrolet om zich alleen op één land/segment te focussen. De concurrentie heeft zich al gemengd in verschillende vormen van digitale communicatie.
3. Communicatie met de klant
Het communiceren met de klant wordt gezien als een zwakte. De klant vindt namelijk dat Chevrolet niet luistert naar hun mening en het beeld wat men heeft over het merk en toebehorende producten van Chevrolet.
Kansen
1. Alternatieve energieën
Zoals aangegeven bij de zwakten, liggen er kansen voor Chevrolet op het gebied van hybride en/of energiezuinige voertuigen. Het vinden van alternatieve energie is dankzij het eenvoudig communiceren/zoeken via het internet een ware sport geworden. Om op deze trend in de auto industrie te kunnen inspelen zal er veel geïnvesteerd moeten worden in R&D, maar dit komt het bedrijf wel alleen maar ten goede.
Zoals aangegeven bij de zwakten, liggen er kansen voor Chevrolet op het gebied van hybride en/of energiezuinige voertuigen. Het vinden van alternatieve energie is dankzij het eenvoudig communiceren/zoeken via het internet een ware sport geworden. Om op deze trend in de auto industrie te kunnen inspelen zal er veel geïnvesteerd moeten worden in R&D, maar dit komt het bedrijf wel alleen maar ten goede.
2. Wereldwijde communicatie
Door de technologische ontwikkelingen is er de laatste jaren veel meer telecommunicatie. Deze ontwikkelingen maken de wereld steeds kleiner. Mensen kunnen van de ene naar de andere kant van de wereld met elkaar communiceren in hun eigen taal. Ook het communiceren van levenswijze en daarbij de keuze voor een auto spelen daar een rol in.
Door de technologische ontwikkelingen is er de laatste jaren veel meer telecommunicatie. Deze ontwikkelingen maken de wereld steeds kleiner. Mensen kunnen van de ene naar de andere kant van de wereld met elkaar communiceren in hun eigen taal. Ook het communiceren van levenswijze en daarbij de keuze voor een auto spelen daar een rol in.
3. Ontwikkeling nieuwe type voertuigen
Omtrent deze kans moet Chevrolet in samenwerking met GM proberen om nieuwe modellen en type auto’s te gaan ontwikkelen. Auto’s waar de consument behoefte aan heeft. Dit lijkt logisch, maar Chevrolet is vooral bekend van de grote en benzineslurpende auto’s. Wellicht dat zij dit beeld kunnen bijwerken, ondanks dat men moeilijk kan voorspellen wat de meeste populaire auto’s zullen worden, is dat zeker een kans. Verder is het ontwikkelen van nieuwe trendy auto steeds lastiger geworden. Wanneer de grenzen namelijk vervagen, vervagen ook de leefgewoonten en culturen van mensen. Bij leefgewoonte en cultuur hoort een bepaald type auto. Het is dus steeds lastiger om een geschikt type auto te maken dat exclusief is.
Omtrent deze kans moet Chevrolet in samenwerking met GM proberen om nieuwe modellen en type auto’s te gaan ontwikkelen. Auto’s waar de consument behoefte aan heeft. Dit lijkt logisch, maar Chevrolet is vooral bekend van de grote en benzineslurpende auto’s. Wellicht dat zij dit beeld kunnen bijwerken, ondanks dat men moeilijk kan voorspellen wat de meeste populaire auto’s zullen worden, is dat zeker een kans. Verder is het ontwikkelen van nieuwe trendy auto steeds lastiger geworden. Wanneer de grenzen namelijk vervagen, vervagen ook de leefgewoonten en culturen van mensen. Bij leefgewoonte en cultuur hoort een bepaald type auto. Het is dus steeds lastiger om een geschikt type auto te maken dat exclusief is.
Bedreigingen
1. Stijging van de brandstofprijzen
Doordat Chevrolet bekend staat als autofabrikant met trucks en SUV’s met grote motoren zoals de Amerikaanse V8, zijn de verkopen mede dankzij de hoge benzineprijs gedaald. Men kiest tegenwoordig liever voor een minder stoere auto die kleiner en zuiniger is. Zuinigere auto`s komen bijvoorbeeld uit Japan. Ook Japanse fabrikanten adverteren heel gemakkelijk tegenwoordig in de VS via het internet.
Doordat Chevrolet bekend staat als autofabrikant met trucks en SUV’s met grote motoren zoals de Amerikaanse V8, zijn de verkopen mede dankzij de hoge benzineprijs gedaald. Men kiest tegenwoordig liever voor een minder stoere auto die kleiner en zuiniger is. Zuinigere auto`s komen bijvoorbeeld uit Japan. Ook Japanse fabrikanten adverteren heel gemakkelijk tegenwoordig in de VS via het internet.
2. Groei van concurrenten
Zoals bekend is Chevrolet onderdeel van General Motors, spijtig genoeg zijn zij niet meer het leidende bedrijf in de auto-industrie. GM en Chevrolet zijn op dit gebied gepasseerd door Toyota en Honda.
Zoals bekend is Chevrolet onderdeel van General Motors, spijtig genoeg zijn zij niet meer het leidende bedrijf in de auto-industrie. GM en Chevrolet zijn op dit gebied gepasseerd door Toyota en Honda.
3. Stijgende kosten van materiaal (bijv. Staal)
De stijgende kosten van o.a. staal geven ook moeilijkheden voor de gehele auto-industrie, dus ook voor Chevrolet. Het bedrijf wordt gedwongen om te snijden in productiekosten maar ondanks dat zal Chevrolet de kwaliteit van auto’s moeten zien te waarborgen. Hierdoor is een marketingcampagne nodig waarin het onderscheidend vermogen van Chevrolet van belang is.
De stijgende kosten van o.a. staal geven ook moeilijkheden voor de gehele auto-industrie, dus ook voor Chevrolet. Het bedrijf wordt gedwongen om te snijden in productiekosten maar ondanks dat zal Chevrolet de kwaliteit van auto’s moeten zien te waarborgen. Hierdoor is een marketingcampagne nodig waarin het onderscheidend vermogen van Chevrolet van belang is.
Confrontatie matrix
Issues
De issues die kunnen worden geformuleerd zijn:
1. Alternatieve energieën
De interne factor waar het meeste invloed op uitgeoefend wordt; het klant financieringsprogramma. Relatie met de sterkte; het klant financieringsprogramma wordt gezien als een van de betrouwbaarste inkomstenbronnen van General Motors, deze zou direct kunnen inspelen op de behoefte aan alternatieve energieën en brandstof.
2. Wereldwijde communicatie
De interne factor waar dit punt de meeste invloed op uit oefent is; de wereldwijde ervaring. Relatie met de sterkte; de wereldwijde ervaring zou in combinatie met wereldwijde communicatie voor een synergie effect kunnen werken, zodat klanten en bedrijf op één lijn komen met elkaar.
3. Ontwikkeling nieuwe type voertuigen
De interne factor waar het meeste invloed op uitgeoefend wordt; zijn de teruglopende verkoopcijfers. Relatie met sterkte; de teruglopende cijfers kunnen direct worden versterkt door de ontwikkeling van nieuwe modellen op bijvoorbeeld de Hybride markt waar de keuze nog redelijk gering is of wellicht een nieuw type personenauto.
4. Stijging van Benzineprijs
De interne factor waar het meeste invloed op uitgeoefend wordt; is de wereldwijde communicatie. Relatie met de sterkte; de wereldwijde communicatie zou er voor kunnen zorgen dat Chevrolet een bericht verstuurd naar de klanten dat de benzineprijzen stijgen zonder dat zij hier iets aan kunnen doen, maar dat men een eenmalige korting krijgt als zij bijvoorbeeld een nieuwe Chevrolet aanschaffen.
5. Groei van concurrenten
De interne factor waar het meeste invloed op uitgeoefend wordt; de sterkte van het moederbedrijf. Relatie met de sterkte; de sterkte van het moederbedrijf General Motors kan direct inspelen op het gevaar en de groei van concurrenten zoals Honda en Hyundai. Door wellicht een aantal merken uit het assortiment te laten en zich te focussen op de grootste merken uit het porfolio kunnen kosten worden bespaard en voertuigen goedkoper dan nu gefabriceerd worden.
6. Stijgende kosten van materiaal
De interne factor waar het meeste invloed op uitgeoefend wordt; de sterkte van het moederbedrijf. Relatie met de sterkte; door de sterkte van het moederbedrijf kan er druk worden uitgevoerd op distributeurs van onderdelen voor de verschillende voertuigen. Door de grote afnamen zullen de marges van de fabrikanten omlaag moeten. Als zij niet dalen in de prijs dan zal er ergens anders worden afgenomen.
Hieruit kan er een strategische optie voortvloeien die we voor het bedrijf Chevrolet willen uitvoeren. Namelijk Klantinteractie laten stijgen met ChevroNET
Marketingcommunicatie moet worden doorgezet worden via het internet. Op het internet wordt ChevroNET geïntroduceerd waar de consument kan discussiëren over aanstaande en bestaande producten. Op deze manier wordt de klant optimaal betrokken. Er ontstaat hierdoor interactie tussen consument en ChevroNET. Ook kan worden bekeken of er wel echt op de behoefte van de doelgroep wordt ingespeeld. Er is hierdoor een mogelijkheid om ChevroNET zo goed mogelijk af te stemmen op de behoefte van de klant. Het voordeel hiervan is dat in de toekomst de marketingcommunicatie steeds gerichter kan naar de consument.
Strategische optie.
Gekozen Strategische optie:
De interactie met de klant laten stijgen met ChevroNET
Er is gekozen voor issue nummer 2. De sterkte van Chevrolet de wereldwijde kennis in samenhang met de toename van wereldwijde communicatie. De klant interactie wordt nu een kans gegeven binnen de organisatie. De strategie die hier uit voort vloeit is de klant interactie laten stijgen door ChevroNET. Met ChevroNET mag de klant haar mening geven over de producten van Chevrolet. In samenwerking met de klant worden problemen opgelost en nieuwe producten ontwikkelt. ChevroNET wordt in beginsel op forum achtige wijze opgezet.
Het hoofddoel van het forum is dat de mensen samen over een oplossing kunnen discussiëren en Chevrolet kunnen initiëren. De beste marktonderzoeker is de klant zelf. Het is tevens het doel dat de klant vertelt wat de trends zijn. Omdat de klant een echte Chevrolet fan is wel men dat ook op hun potentiële auto. Want ‘Chevrolet is our Creation.’