Operationalisatie


Tijdens de lancering van het ChevroNET is het van essentieel belang dat men de doelgroep kennis laat maken met het platform. In dit onderdeel zal besproken worden via welke weg er bekendheid van het ChevroNET platform gecreëerd zal worden.


Themareclame

Chevrolet zal uitgebreid gebruik maken van themareclame om de doelgroep kennis te laten maken met het product. Het is een nieuw product, waar de potentiële klant nog niet bekend mee is. Er zal dus flink geïnvesteerd dienen te worden om ChevroNET tot een succes te brengen. Er zijn verschillende manieren waarin ChevroNET zijn reclame tot uiting zal brengen.

Radio- en Televisiereclame.
Via deze weg kan het grote publiek door middel van een mooie en duidelijke reclamespot op de hoogte gebracht worden van het nieuwe product van Chevrolet. Er wordt op deze manier een groot publiek aan gesproken.

(Auto-)Tijdschriften
In tijdschriften zal het nieuwe platform kort worden weergegeven. Vooral bij de lezers van Automagazines is dit een goed medium omdat zij al interesse in auto’s hebben. Het doel van reclame in een tijdschrift is nieuwsgierigheid op te wekken.

Billboards langs autowegen
De billboards langs autowegen zijn een goede manier omdat zij een groot gedeelte van de doelgroep bereiken. Iedereen die er langs rijdt is namelijk bestuurder van een auto en dus een potentiële klant voor Chevrolet.

Beurzen
Chevrolet zal op beurzen moeten staan waar zij ChevroNET kunnen demonstreren. Het speelse gemak van het platform moet door potentiële klanten ervaren kunnen worden

Folders
Een folder over het ChevroNET is een must. Op het moment dat het product ergens gepromoot wordt dan moet de mogelijkheid aanwezig zijn om mensen iets mee te geven als zij eventueel geïnteresseerd zijn.

Social Media
Huidige volgers van Chevrolet kunnen kennis maken met het product door een promotiebericht via een social media kanaal.

Actiereclame

Omdat het een nieuw product van Chevrolet betreft en de klant hier nog niet mee bekend is, zullen er ook acties zijn waarmee de klant zal worden overgehaald om over te gaan op een directe koop van een Chevrolet.


Verkoop promotie
Het lanceren van een nieuw platform zal ook gepaard gaan met enkele verkoop promoties. Zo kan men bij aanschaf via ChevroNET een korting van 25% verwachten op de aanschaf van een navigatiesysteem in de auto. Ook zal het 10% goedkoper zijn om leren bekleding in de auto te zetten via ChevroNET.

Prijzen via beurzen
Bij beurzen waar Chevrolet aanwezig is zullen prijzen verloot worden. De prijzen kunnen worden gecontroleerd op het platform zelf. De prijzen die verloot worden zijn attributen als een navigatiesysteem.

Direct marketing
Naar mensen met een aflopend leasecontract zal via de post een folder toegezonden worden met daarin de voordelen van een Chevrolet en informatie over het platform.

Demonstraties
Op beurzen zullen demonstraties gegeven worden om directe interesse te wekken bij de potentiële afnemers

Kortingspakketten
Er zal bij samenstelling van de auto op het ChevroNET ook een korting zijn als er meerdere attributen worden toegevoegd aan de auto. Hiermee zal gestimuleerd worden om de auto zo compleet mogelijk te maken door middel van attributen.

Social Media
Via social media zullen er ook acties plaatsvinden. Bijvoorbeeld via Twitter. Om meer volgers via Twitter te genereren zullen er dingen verloot worden bij bijvoorbeeld 200 ReTweets (bericht wordt doorgetwitterd). Hiermee zullen de volgers van degene die het bericht ReTweet het bericht lezen en eventueel Chevrolet volgen op Twitter. Hierdoor zal het bereik van Twitter via social media groter worden.

Financiering

Chevrolet wil voor de marketingcommunicatie die het uittrekt voor de lancering van ChevroNET een taakstellende budgettering hanteren. Het is van essentieel belang dat de communicatiedoelstellingen bereikt worden, waardoor de kosten zullen af hangen van de beoogde marketingcommunicatieactiviteiten.
De kosten komen voor uit de eerder besproken marketingcommunicatieactiviteiten.

Radio- en Televisiereclame:
De kosten hiervoor komen voort uit het maken van de reclame en het uitzenden hiervan. De reclame zal groots worden opgezet. Ook zal het regelmatig tussen de best bekeken programma’s in Amerika worden uitgezonden.
Globale kosten: $1.000.000

(Auto-)Tijdschriften
De kosten hiervoor bestaan uit het opmaken van een advertentie en het publiceren van de advertentie op de betere pagina’s in het tijdschrift.
Globale kosten: $50.000

Billboards langs autowegen
De kosten hiervoor bestaan uit het opmaken van de advertentie en het plaatsen via de hiervoor aangewezen bedrijven.
Globale kosten: $150.000

Beurzen
Het staan op beurzen en het geven van demonstraties vereist dat degene die er hier staan representatief zijn voor Chevrolet en kennis hebben van het product. Daarnaast zitten er ook kosten verbonden aan het feit dat Chevrolet op een toonaangevende beurs staat.
Globale Kosten: $25.000

Folders
De folders dienen ontworpen te worden en in grote hoeveelheden worden afgedrukt
Globale Kosten: $7.000

Social Media
De manier van promotie via social media is een goedkope. Er dient slechts een werknemer te zijn die de marketingacties communiceert via de sociale platformen.
Globale Kosten: $500


Activiteit
Kosten
Radio- en Televisiereclame
$1.000.000
(Auto-)Tijdschriften
$50.000
Billboards
$150.000
Beurzen
$25.000
Folders
$7.000
Social Media
$500
TOTAAL
$1.232.500